FAQ-  Vanliga frågor om hemtjänst och äldreomsorg

1. Hur gör jag för att välja Famntaget Omsorg som utförare?
Svar: Ta kontakt med en biståndshandläggare i den stadsdel där du bor och tala om att du vill ha Famntaget som utförare. Biståndshandläggaren gör en biståndsbedömning för nya kunder och skickar därefter en beställning till Famntaget. Det går bra att kontakta oss för att få hjälp hur du går tillväga.

2. Måste jag välja en utförare för min hemtjänst? 
Svar: Du måste inte välja utförare. Biståndshandläggaren väljer ett alternativ åt dig om du inte kan eller vill välja själv. I Stockholm är det beslutat att det alltid ska vara kommunens egen hemtjänst vid "icke val". 

3. Kan jag byta utförare om jag inte är nöjd?
Svar: Ja, lagen om valfrihet gäller (LOV). Du kan när som helst välja en ny utförare. Efter 5 dagar får du din nya utförare.

4. Är hemtjänst hos privata utförare dyrare än hos kommunala utförare?
Svar: Nej. Det är alltid samma priser för privata och kommunala utförare. Det är Stockholm stad som tar betalt av kunderna. 

5. Hur många och vilka personer kommer hem till mig? 
Svar: I Famntaget får alla kunder en egen kontaktman som har till uppgift att samordna de personer som går hem till kunden. Famntaget arbetar med mindre specialiserade team som har sina egna kunder. Famntaget har som ambition att så få medarbetare som möjligt ska besöka en och samma person för att få bästa möjliga kontinuitet.

6. Min mamma har demens och jag söker en utförare som kan hjälpa henne på ett bra sätt?
Svar: Famntaget är specialiserade på demenssjukdomar och kognitiv svikt. Det finns flera specialiserade hemtjänstteam och stor erfarenhet av demenssjukdomar.

7. Hur hanteras nycklar?
Svar: Alla kundnycklar är inlåsta i kassaskåp och hanteras enligt strikta rutiner.  Medarbetare måste kvittera nycklar när de hämtas ut och de lämnas tillbaka i kassaskåpet efter arbetspassets slut. 

8. Kan jag beställa tjänster direkt av famntaget?
Svar: Hemtjänst kan inte beställas direkt av Famntaget, se fråga 1. Tilläggstjänster som t.ex. städning, promenad, social samvaro kan beställas direkt av Famntaget. Du har möjlighet att få RUT- avdrag 50% av hela kostnaden för tilläggstjänster. Famntaget hjälper dig med RUT- avdraget. 

9. Måste jag vara hemtjänstkund för att beställa tilläggstjänster?
Nej, du behöver inte vara hemtjänstkund.  Det är valfritt att beställa tilläggstjänst för alla. Vissa kunder som redan är hemtjänstkunder vill ha fler tjänster utförda som inte går att få biståndsbedömda. Vissa kunder väljer endast tilläggstjänster.  Det beror på behov och vilken typ av tjänster du vill ha. Kontakta oss så berättar vi mer!

10. Varför ska jag välja Famntaget som utförare? 
Svar: Vi engagerar oss i våra kunder och vi vill gärna att du ska trivas med oss. Vi är ett medelstort, flexibelt familjeföretag som arbetar för att våra kunder alltid ska vara nöjda, glada och må bra. Famntaget har nominerats 2017 och 2018 till Kvalitetsutmärkelsen i Stockholm stad. Våra kunder och närstående inkluderas i tjänsternas utförande via kundprojekt som "Glad kund", nyhetsbrev och sociala medier. Medarbetare i Famntaget har en hög utbildningsnivå och tycker om sitt jobb. Tjänsterna utförs med värme och med ett stort hjärta. 

11. Hur vet man att hemtjänsten fungerar?
Svar:  I Famntaget fungerar det så att anhöriga och närstående tillsammans med kontaktmannen följer upp att tjänsterna utförs på ett tillfredsställande sätt. Arbetsledaren gör också egna hembesök och följer upp att allt fungerar. 

Fick du svar på dina frågor? Om du har fler frågor kan du fylla i formuläret nedan och skicka till oss.